De zin of onzin van €10.000 per maand.

Soms heb je van die periodes dat je op de sociale media continue tegen posts, comments of discussies aanloopt van zogenaamde business goeroes. Iedereen kent ze wel; mensen die andere mensen trainen, coachen of vertellen hoe je binnen een jaar €10.000 of meer per maand kunnen verdienen.

Wat me de laatste tijd opvalt is dat deze goeroes zich voornamelijk richten op het succesvol zaken doen via internet. Kort gezegd: hoe krijg ik veel bezoekers op mijn website en hoe genereer ik hieruit leads.

Met name op LinkedIn zie ik een aantal mensen die zich hiermee bezig houden regelmatig in diverse groepen terug. En zonder een waarde oordeel te geven over de verschillende aanpakken, stel ik mijzelf dan toch de vraag: hoe succesvol zijn deze ‘goeroes’ nu eigenlijk zelf? Ik heb een aantal van hun websites (allemaal WordPress) bekeken en zie dat ze proberen workshops te vullen tegen enorme kortingen. Ze bieden allemaal (vaak gratis) white papers of e-books aan over makkelijk nieuwe klanten of leads genereren. En vaak zie je heel veel bewijs (?) van hun eigen succes.

Is mijn conclusie dat deze mensen zich richten op de zzp’er die het moeilijk hebben, en dus open staan voor dit soort uitingen, correct? Is dat dan ook de reden dat er enorme kortingen worden aangeboden? Ik zag zelfs een programma voorbijkomen, bestaande uit e-mail opdrachten die ‘normaal’ voor €795 werd verkocht voor ‘nu tijdelijk, speciaal voor de snelle beslisser, voor maar €45’. Door het volgen van dit programma verdien je na 2 maanden minimaal €3.000 per maand! Toch wel een unieke aanbieding.

Valt dit nu onder het kopje oplichting, of is dit gewoon slim een doelgroep benaderen? De aanpak is in ieder geval vrij simpel:

  1. Schrijf een e-book of white paper over een interessant onderwerp.
  2. Maak een website waarop jij jouw boodschap verkondigt. Het makkelijkste is eenWordpress blog omdat dit amper geld kost om op te zetten.
  3. Laat via alle social media weten dat ze dit e-book gratis kunnen krijgen en plaats een link naar je website.
  4. Laat de aanvrager zijn/haar e-mailadres plaatsen om zo het gratis e-book te krijgen.
  5. Biedt vervolgens je (betaalde) product aan in de e-mail die je stuurt met het e-book. Natuurlijk werkt een korting als dank heel goed.
  6. Stuur na een week nog een mail waarin je vraagt of ze het e-book al hebben gelezen en wat ze er van vinden. Natuurlijk kun je ook dan weer een unieke aanbieding doen en natuurlijk plaats je ook dan weer een link naar je website. Denk hierbij aan een workshop, webinar of deel twee van je e-book.
  7. Stuur vervolgens eens in de zoveel tijd een nieuwsbrief, blog digest, etc om ze weer naar je website te lokken.

Waarschijnlijk ben ik hier enorm kort door de bocht gegaan en zit er veel meer inhoud in, maar zo komt het op mij over. Maar ik ben benieuwd naar jullie mening.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s